Prečo letecká fotografia?
História vývoja
Súčasná technika
Bezpečnosť
Fotogaléria
Ostatná fotografia
Súčasná technika
V súčasnosti používame oktokopter - vlastne ešte ten prvý, ale značne upravený. Naša voľba pre oktokopter (nie hexa či kvadrokopter) mala viacero dôvodov. V čase jeho stavby boli dostupné výkony BLDC motorov obmedzené a pre dosiahnutie potrebného ťahu to bolo jediné riešenie a z ôsmimi vrtuľami je stroj stabilnejší. Ako sa neskôr ukázalo, tak aj bezpečnejší - zlyhanie jedného motora dokážu zvyšné úplne kompenzovať a je možné so strojom bezbečne pristáť. Preto aj v budúcnosti ostaneme pri riešení s ôsmimi motormi (vyšia cena je kompenzovaná hlavne vyššou bezpečnosťou), aj keď v súčasnosti by bolo možné dosiahnuť potrebnú nosnosť aj s hexa alebo kvadrokopterom.

Niekoľko technických údajov:

Pohon a rozmery:

  • výkon motorov 8 x 100 W
  • vrtule 10" x 4,5"
  • maximálny ťah 6,88 kg
  • vzdialenosť protiľahlých motorov 84 cm
  • napájanie LiPo 4S/25C 5800 mAh
  • letový čas 5 min. pri hmotnosti 3,6 kg

Riadiaca elektronika:

  • riadenie letu - 3 gyroskopy +
    3 akcelerometre + barometrický snímač + riadiaca jednotka
  • GPS + 3 magnetometre (elektroniký kompas) + riadiaca jednotka navigácie
  • rozhranie WI 232 v pásme 900 MHz na prenos telemetrických údajov do PC a nastavovanie parametrov oktokoptera
  • 2,4 GHz DSM2 príjimač (7 kanálov) na riadenie letu pilotom
  • 35 MHz príjimač na ovládanie fotoaparátu
  • 5,8 GHz A/V vysielač na prenos obrazu z fotoaparátu na zem
Dôležitou súčasťou je tiež záves fotoaparátu, ktorý musí tlmiť prípadné vibrácie z oktokoptera a umožniť dostatočné ovládanie polohy fotoaparátu. V súčasnosti používame tvarovo veľmi jednoduchý záves vyrobený takmer úplne celý z CFK (uhlíkový kompozit) spojený z rámom oktokoptera pomocou silentblokov. Toto riešenie je dostatočne pevné a odrušené od vibrácií pri minimálnej hmotnosti zariadenia.

Poloha závesu je ovládaná v dvoch osiach pomocov serv. Záves kompenzuje aj náklon na základe signálu z riadiacej jednotky oktokoptera. Toto riešenie je dostatočne presné a rýchle pre použitie na fotografovanie, ale pre natáčanie videa je potrebná vyššia rýchlosť kompenzácie náklonu a aj presnosť - snímač polohy fotoaparátu a riadenie závesu musí byť oddelené od nosiča a nakláňanie by malo byť s priamym náhonom bez prevodov.

       
Aktualizované: 28. 5. 2014
Predošlá verzia stránky >>> Na začiatok stránky >>> Mapa stránky >>>  
©2014 birdseye.sk