Prečo letecká fotografia?
História vývoja
Súčasná technika
Bezpečnosť
Fotogaléria
Ostatná fotografia
História vývoja
Myšlienka použiť RC model na fotografovanie z výšky nie je nijako nová, ale až rozvoj digitálnych fotoaparátov a možnosť videoprenosu zreálnili toto riešenie. Ako najpoužiteľnejši sa nám zdal "veľký" RC vrtulník, ktorý má dostatočnú rezervu výkonu na nesenie záťaže (fotoaparát) a môže vo vzduchu ostať visieť na mieste.
A tak sme si zadovážili hneď niečo poriadne - Hirobo Freya F3D - vrtuľník triedy 60 s výkonom motora okolo 2 kW a hmotnosťou 4 kg. Jeho veľkosť môžete posúdiť po presunutí kurzora na obrázok vľavo (rok 2004 - 2009).
Použitie takéhoto vrtuľníka na fotografovanie sa však ukázalo dosť problematické - spaľovací motor spôsoboval až neprimerane veľké vibrácie, dosť prekážal dym z výfuku a bol pomerne ťažšie ovládateľný. Takisto bol aj dosť nebezpečný a samozničiteľný - veľký rotor z CFK roztočený na viac ako 1000 ot/min dokáže narobiť značné škody aj pri len trochu menej vydarenom pristáti.
Napriek tomu, sa nám podarilo celok vyladiť do použiteľnej formy a pomocou tohoto vrtuľníka sme aj fotili - jeden z prvých použiteľných zaberov je schovaný vľavo (pre zobrazenie použite kurzor, rok 2009)
Ďalší vývoj elektropohonov umožnil nie len jeho použitie vo vrtuľníkoch, ale aj konštrukciu multikopterov. Multikopter svoju polohu a smer letu riadi pomocou zmeny ťahu jednotlivých vrtulí, čo síce znie jednoducho, ale je k tomu potrebná pomerne komplikovaná elektronika (minimálne
3 gyroskopy, 3 akcelerometre, regulátor pre každý motor a procesor, ktorý to celé riadi).
Náš prvý oktokopter mal celkový výkon motorov 800 W maximálny ťah asi 6,8 kg. Ukázal sa ako nevibrujúci, stabilnejší a ľahšie ovládateľný, ale
s menšou nosnosťou než vrtuľník (rok 2010 - 11).
Postupne sme používali fotoaparáty - Kodak C875 (kompakt), Canon SX1 IS (ultrazoom) až po Canon EOS 550d (zrkadlovka). Dôvodom týchto zmien je kvalita získaných záberov, ale samozrejme postupne narastá aj hmotnosť použitého prístroja. Keďže náš oktokopter má obmedzenú nosnosť, museli sme ušetriť na jeho vlastnej váhe a tak bol celý rám zmenený z duralového na uhlíkový a pre ľahšiu dopravu riešený ako skladací. Celý sa zložený (použite kurzor) vojde do kufra 80 x 60 x 22 cm, čo je prijateľné aj pre "ručný" transport (rok 2012 -13).
       
Aktualizované: 24. 5. 2014
Predošlá verzia stránky >>> Na začiatok stránky >>> Mapa stránky >>>  
©2014 birdseye.sk